V ideálním světě bychom si z nákupů odnášeli vždy jen stoprocentně funkční a spolehlivé produkty odpovídající našim potřebám i představám. Bohužel v takovém světě nežijeme, a tak čas od času každý z nás vyrazí na reklamační oddělení nebo v nelibé náladě vytočí číslo reklamační linky. Mnohdy oprávněně a s nadějí na úspěch, jindy naopak. Na co tedy máme vlastně při reklamaci nárok a jak to správně chodí? Radu nabízí Zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. nebo následující řádky.

Kdy je reklamace oprávněná a kdy ne?

Právo na reklamaci zboží má zákazník kdykoliv, kdy se v záruční lhůtě objeví na zboží nějaká vada. Tím ale nejsou míněny vady vzniklé opotřebením nebo vlastní vinou. Pád telefonu na betonový chodník tedy bohužel ani druhý den po koupi na reklamaci nejspíš neuhrajete. Podobná situace je u vad, o kterých jste již při koupi věděli. Pokud tedy například koupíte se slevou vystavenou ledničku z prodejny, na které budou drobné oděrky, s reklamací na tuto vadu logicky neuspějete.

Speciální reklamační podmínky se vztahují na nákup v e-shopech, kde například do 14 dnů můžete zboží vrátit bez udání důvodu a jako kupující máte nárok na vrácení plné ceny za zboží včetně poštovného. Prodejce si pouze může strhnout část nákladů za případné opotřebení nebo poškození. O právu vrátit zboží do 14 dní musí online obchody navíc zákazníky předem informovat (třeba v obchodních podmínkách), jinak se lhůta prodlužuje na 3 měsíce, což je obrovský vstřícný krok vůči spotřebiteli.

Délka záruční lhůty

Standardně u spotřebního zboží můžete reklamovat vady, které se projeví kdykoli v prvních dvou letech. S prodávajícím si ale můžete smluvně sjednat i delší záruční dobu, například za mírný poplatek, což je dnes již běžná praxe řady prodejců elektroniky. Kratší než dvouletá záruční doba je možná pouze v případě koupě zboží použitého a i tehdy musí být záruka minimálně roční.

Kde a jak lze reklamaci uplatnit

Zákazník může reklamaci uplatnit u prodejce, a to ve kterékoliv jeho provozovně, bez ohledu na místo koupě. Stejně tak může ale reklamovat i v záručním servisu, jehož adresa je uvedena v záručním listě. Zboží přitom nemusí zdaleka donést spolu s původním obalem, jak se řada lidí domnívá. Zboží stačí donést spolu s účtenkou nebo jiným dokladem o koupi.

Na co si dát pozor

Při samotné reklamaci si vždy nechejte sepsat protokol a informujte se o možnostech. Ne vždy totiž musíte jako zákazník přistoupit na opravu. Ve vybraných případech můžete žádat i výměnu či dokonce odstoupení od smlouvy a tudíž vrácení kupní ceny. Toto je ale potřeba zaznamenat do protokolu a mnohdy si i tuto možnost přímo vyžádat od prodejce.

Sdílejte tento článek s přáteli na Facebooku

BEZ KOMENTÁŘE

Comments are closed.