předchozí části článku jsme si řekli něco o tom, jak:

  1. Vybrat vhodný název e-shopu a k němu vlastní doménu
  2. Zvážit, co všechno by měl váš e-shop umět
  3. Vybrat vhodný e-shopový systém, na kterém poběží e-shop
  4. Vybrat registrátora domény a případně správce webhostingu

V závěrečné části článku se podíváme na další činnosti, které je třeba řešit při zřízení e-shopu. Jedná se o:

Nasazení všech nezbytných dat o výrobcích a nastavení funkcí e-shopu

  1. Nasazení a upravení vzhledu e-shopu
  2. Testování nového e-shopu
  3. Začínáme prodávat

Nasazení dat e-shopu

Skončila doba, kdy bylo nutné všechny výrobky do e-shopu přidávat ručně. Pokud tedy nemáte své vlastní unikátní výrobky. Při práci s podklady od dodavatelů, kdy jde o stovky či tisíce výrobků, jistě oceníte, pokud váš e-shop dokáže provést import výrobků.

Ušetříte nejen hodně času, ale hlavně máte jistotu, že tam nejsou chyby jako při ručním zadávání. V dnešní době již můžete využít i tzv. automatické zpracování feedů od výrobců, které zajistí, že na vašem e-shopu budou vždy aktuální výrobky, které jsou u dodavatele skladem.

Kromě výrobků je třeba si také stanovit vhodnou strukturu nabídek e-shopu, nastavit dopravu a platbu, doplnit obchodní podmínky i další náležitosti. Při návrhu vhodné struktury e-shopu se hodí tzv. analýza klíčových slov, která se zpracovává v rámci SEO optimalizací stránek. Získat ji můžete např. na stránkách e-shopu Zoner inShop.

Vzhled e-shopu

Jaký dojem udělá váš e-shop na potenciálního zákazníka? I tohle je samozřejmě kromě funkčnosti důležité. V případě bezplatných e-shopových řešení máte většinou k dispozici omezenou paletu vzhledů s tím, že lepší si můžete zakoupit.

Jestliže zvolíte pronájem e-shopu v rámci systému jsou také k dispozici základní šablony, které můžete barevně upravovat či pracovat s rozmístěním prvků. Pokud chcete něco lepšího opět jde o placenou službu v rámci daného e-shopového řešení.

eshopu na míru řešíte design svých stránek v rámci kompletní objednávky uzpůsobené přesně podle vašich požadavků. V tomto případě si většinou můžete dovolit mnohem originálnější vzhled, který bude provázán s funkcemi.

U výše uvedených možností platí nejmenší náklady začínají od varianty jedna a samozřejmě nejvíc bude stát individuální design na míru.

Testování nového e-shopu

Před samotným spuštěním e-shopu je velmi důležité provést závěrečné testování všech jeho funkcí a napojení. Není nic horšího než spustit reklamní kampaň, kde vložíte finance na propagaci a při prvních objednávkách zjistit, že něco nepracuje, jak má.

V případě, že použijete e-shop zdarma nebo pronájem eshopu je celé testování zcela na vás. Samozřejmě pokud si nezaplatíte společnost, která testy provede za vás. U tzv. e-shopu na míru je situace jiná. Před předáním e-shopu probíhá u profesionálních tvůrců e-shopu otestování všech jeho funkcí, tak aby odpovídaly zadání.

Dá se říct, že od okamžiku, kdy je vám e-shop na míru předán k užívání by mělo vše fungovat korektně. I v těchto případech však funguje Murphyho zákon, kdy se některé chyby mohou projevit až přímo za provozu. Máte však jistotu, že se budou ihned řešit, stejně jako když zvolíte pronájem e-shopu.

Pro ty z vás, kteří si budou řešit otestování vlastními silami přinášíme několik oblastí, na které se zaměřit:

  • Korektní načítání stránek na více platformách a prohlížečích /mobilní telefony, tablety, PC, Mozilla Firefox, Explorer či Opera/.
  • Zadejte si objednávku jako běžný zákazník a projděte si celým objednávkovým procesem. Pokud nabízíte různé způsoby dopravy a platby, vyzkoušejte i tyto možnosti objednání.
  • Zkontrolujte, že vám korektně pracuje propojení mezi vaší ekonomickým systémem a e-shopem.
  • Zkontrolujte korektní automatickou tvorbu aktuálních feedů pro zbožové vyhledávače, jako je například Zboží.cz.
  • Zkontrolujte si v analytickém nástroji, zda vidíte provedené objednávky i další sledované údaje.
  • Zkuste si nastavit odebírání newsletterů a ověřte si jaké automatické e-maily chodí klientům, a to včetně těch z objednávek.
  • Projděte si namátkou výrobky, zda jsou všude zobrazeny obrázky, popisy a v případě, že používáte doporučené výrobky, tak i vhodné návrhy.
  • Požádejte někoho jiného, aby si prošel váš e-shop a zkusil nakoupit. Možná pak přijde i s připomínkami, které vás zatím nenapadly.

Začínáme prodávat

Přišel dne D, kdy máte e-shop otestován a zapínáte první propagaci. Při prvních objednávkách můžete ještě vychytat celý objednávkový proces, co se týče zpracování a odeslání objednávky. Pokud však klape, jak má je čas se zaměřit na propagaci, zvyšování návštěvnosti a zlepšování služeb. O tom však až někdy příště.

Chcete vyzkoušet profesionální pronájem e-shopu s možností vytvoření vlastního e-shopu na klíč? Jděte na www.inshop.cz a zkuste demoverzi na 60 dní zdarma.