Možná se vám tato myšlenka už delší dobu honí hlavou. Máte k dispozici své vlastní výrobky, nebo znáte vhodné dodavatele výrobků, které by podle vás mohly mít šanci na trhu? Než experimentovat s finančně náročným otevíráním vlastní prodejny, co to nejdříve vyzkoušet méně finančně národně na prodeji přes elektronický obchod?

A nebojte, nemusíte mít eshop na míru, abyste mohli provozovat skvěle fungující e-shop. Co vás tedy při tvorbě vlastního e-shopu všechno čeká?

  1. Vybrat vhodný název e-shopu a k němu vlastní doménu
  2. Zvážit, co všechno by měl váš e-shop umět
  3. Vybrat vhodný e-shopový systém, na kterém poběží e-shop
  4. Vybrat registrátora domény a případně správce webhostingu
  5. Nasadit všechna nezbytná data o výrobcích, nastavit funkce
  6. Nasadit či si upravit vzhled e-shopu podle vašich představ
  7. Testovat vybrané e-shopové řešení.
  8. Začít prodávat.

Jak vidíte, seznam je poměrně dlouhý a v některých případech, jako jsou např. e-shopy na zakázku může být ještě delší. Začneme tedy postupně:

Název nového e-shopu

Pro mnohé opravdu složitý úkol, neboť dobře vybraný název může rozhodnout o tom, zda si jej lidé zapamatují, představí si váš sortiment nebo jej pouze zapomenou. Název můžete odvodit např. od vaší značky, sortimentu nebo tématu, které daný e-shop řeší.

Dalším kritériem při rozhodování o názvu je také dostupnost volné domény, na které má e-shop běžet. V konkurenčních oblastech jako je např. prodej elektroniky se tak může stát, že nenajdete volnou doménu, která by odpovídala vámi nabízenému sortimentu. I v těchto případech však platí, že byste při návrhu vhodného názvu a domény měli být kreativní a něco určitě najdete.

Co čekáte od svého e-shopu

Ujasnění toho, co má váš nový e-shop umět vám ušetří spoustu času i financí v dalších fázích tvorby e-shopu. Vždyť pokud nemáte představu o tom, zda budete potřebovat např. propojení s ekonomickým systémem nebo chcete prodávat přes Heureku či Zboží.cz můžete později při používání vybraného e-shopového řešení zjistit, že to nepůjde.

Proto si vezměte tužku a papír nebo tabulku v excelu a pište si věci, které podle vás budete potřebovat. Určitě neuškodí se podívat i na nějaké nabídky e-shopových funkcí např. e-shopového řešení Zoner inShop a podle toho si stanovit vlastní seznam. Určitě nezapomeňte, aby měl e-shop EET.

Systém pro e-shop

V dnešní době už si můžete vybírat z poměrně hodně různých e-shopových systémů. V základu však řešíte to, zda zde o:

  • E-shop zdarma – většinou na bezplatném redakčním systému, který má své výhody i nevýhody. Nemusí splňovat všechny vaše požadavky a v případě problému si někoho na opravu musíte zaplatit. Mezi nejznámější bezplatná řešení patří např. Zencart, Opencart nebo Prestashop.
  • Pronájem e-shopu – jde o tzv. krabicová řešení, kdy máte k dispozici již hotový systém s řadou různých funkcí. Jejich použití je většinou limitováno úrovní licence, kterou si pravidelně platíte. Výhodou je plná podpora v případě obtíží a široká nabídka funkcí. Možná nevýhoda může být určitá nepružnost či omezenost použitým e-shopem k pronájmu, např. co se týče nových funkcí nebo nastavení.
  • E-shop na míru – zakázkové řešení – v okamžiku, kdy vám již nestačí klasický pronájem e-shopu a chcete také něco stabilnějšího a bezpečnějšího než bezplatný e-shop na open-source systému přichází na řadu zakázkový e-shop. Při tvorbě e-shopu touto formou máte možnost si říct a vymyslet v podstatě jakoukoliv funkčnost i vzhled. Vše si samozřejmě zaplatíte, ale výsledek vám pak přináší lepší výsledky e-shopu po dlouhou dobu.

Registrátor domény a webhosting

Máte vybraný název domény a chcete ji registrovat? Stačí si vybrat některého z registrátorů domén, u kterých je dobré se podívat i na nastavení cen za registraci domény a také na cenu za prodloužení domény v dalším roce. V některých případech může být cena registrace v prvním roce minimální a v dalších podstatně vyšší. Ano, za vlastní doménu se hradí poplatek každý rok.

Zvažujete použití e-shopu zdarma? Pak budete potřebovat tzv. webhosting, na kterém váš nový e-shop poběží. Opět si můžete vybírat z velkého množství. Při výběru se dívejte i po možnosti automatické instalace e-shopových řešení zdarma. Díky tomu si ušetříte čas i práci s instalací a můžete pak systém rovnou používat.

Pokračování v dalším díle…

Zvažujete zřízení vlastního e-shopu – 2 část