Notice: Undefined index: a in /data/web/virtuals/124321/virtual/www/domains/labdo.cz/wp-content/plugins/podclankova-inzerce/gateway.php on line 2 Notice: Undefined index: a in /data/web/virtuals/124321/virtual/www/domains/labdo.cz/wp-content/plugins/podclankova-inzerce/gateway.php on line 2

Nevšední, šokující a někdy až kontroverzní. I takový může být guerilla marketing, který by měl patřit do (každé) kreativní marketingové strategie. Co to je? To vám prozradíme v článku, kde na vás čekají i konkrétní příklady. 

Co je guerilla marketing? 

Guerilla marketing je netradiční formou strategie v marketingu, která má za cíl upoutat pozornost a vyvolat rozruch (anglicky buzz) kolem produktu, služby nebo značky. Guerilla marketing se od tradičního marketingu liší tím, že vzniká s nižším rozpočtem a nešíří se prostřednictvím rozsáhlých mediálních kampaní. Dobrý guerilla marketing je ten, který je virální a lidé si o něm všude povídají. 

Firmy, které využívají guerilla marketing, tedy spoléhají na to, že se o propagaci postarají zdarma sami uživatelé pomocí word-of-mouth – předávání zkušeností s guerilla marketingem ústní cestou. Jednoduše pomocí šeptandy.  

Tento způsob propagace ale není pro všechny produkty a služby. Také je dobré, aby daný objekt guerilla marketingu měl mladší spotřebitele, u kterých je pravděpodobnější, že budou reagovat pozitivně. Tato taktika je sice legální, ale někdy může být na hranici s etikou, proto zvažte, jestli je vhodná právě pro vaše podnikání. 

Výhody a nevýhody guerilla marketingu 

Pokud se vám reklama formou guerilla marketingu podaří, přináší to několik výhod, například: 

  • Ušetříte – pokud chcete hodně muziky za málo peněz, guerilla marketing je správná volba, protože je levnější než jiné marketingové kampaně. 
  • Oslovíte širší publikum – chcete rozšířit povědomí o své značce nebo produktu? Přilákat trochu jinou skupinu uživatelů a zvýšit tak prodeje? Hurá do toho! 
  • Uplatníte kreativitu – jako lidé jsme tvůrčí a kreativita většinu z nás baví. Využijte toho, a to jak na straně zadavatele, tak spotřebitele. 

Na druhou stranu existují i nevýhody guerilla marketingu. Kdybychom to měli shrnout jednou větou: hrajete si s ohněm

  • Nepochopené sdělení – guerilla marketing bývá málokdy jasně strukturovaný a konzistentní, proto jeho příjemci nemusí pochopit, co je sdělením myšleno. Kvůli tomu můžete přijít i o své fanoušky. 
  • Ztráta zisků – špatné počasí nebo i politická situace může mít vliv na váš profit z kampaně. 
  • Nepřesné metriky – nemusíte být schopní shromáždit metriky, podle kterých byste určili, jestli byla kampaň úspěšná. 
  • Kontroverzní výsledek – v závislosti na výsledku kampaně můžete narazit na právní problémy nebo negativní publicitu. 

Guerilla marketing: Příklady 

Na guerilla marketing můžete narazit opravdu kdekoliv. Ať už jsou to festivaly, sportovní akce, nákupní centra, nebo třeba rušné ulice. V dnešní době se mu ale nevyhnete ani na sociálních sítích a prvním příkladem guerilla marketingu proto může být profil hrdiny z filmu Deadpool na Tinderu. Zaznamenali jste to? 

K představení druhého příkladu se přesuneme do klubu. Vyjdete před něj a v koši uvidíte hromadu prázdných plechovek od Red Bullu. Co si asi pomyslíte? No, my vám prozradíme, že Red Bull naházel plechovky do košů v okolí klubů, aby vytvořil dojem, že je nápoj oblíbený. 

Třetí příklad by vás možná ani ve snu nenapadl. Pokud jste firma, která vyrábí spodní prádlo a hledá originální způsob propagace, zkuste sochy ve městech ozdobit podprsenkami a trenýrkami. Tak jako to udělala značka GoldToe po celém New Yorku. A nezapomněla přitom ani na bronzovou sochu býka nedaleko Wall Street. 

Guerilla marketing v ČR 

Guerilla marketing se dokonce objevil i v Česku. Kde jste na něj mohli narazit? 

  • Společnost Vodafone například obalila Nuselský most bublinkovou fólií s nápisy: Jsme posedlí pokrytím
  • Bageterie Boulevard vyrazila pro dobrou věc na trh s limitovanou edicí bagety Hladový umělec s máslem a sýrem (reakce na výrok bývalého prezidenta ČR Miloše Zemana). Z každé prodané bagety odešlo 10 Kč na podporu divadel. 
  • Mohli jste si všimnout i netradiční propagace zpěvačky Báry Polákové a jejích koncertů. Stovky hráčů hledaly výherní dřevěné placky na koncert pomocí indicií na více než 30 místech.