V dnešní době, kdy svět dobývají weby druhé generace, se není čemu divit, že téměř polovina uživatelů internetu, tráví čas strávený na počítači povětšinou na sociálních sítích a jiných serverech, které umožňují sdílení a podporují propojení obsahu webu s uživateli. To samozřejmě neplatilo před pár lety, kdy platili ty nejobyčejnější a naprosto průhledné marketingové triky na propagaci webů. Marketing je ale flexibilním odvětvím, které reaguje velmi pružně a prudce na jakékoliv změny, tedy i na tuto. Pokud se tedy bojíte získávat „fanoušky“ na sociálních sítích a expandovat dále, můžete to rovnou zabalit.

Proč se vyplatí propagovat na sociálních sítích?

Abychom naplno pocítili obrovskou výhodu snadného sdílení informací pro marketing, srovnáme si dva typy propagace, řekněme „starší“ a „nový“ typ propagace. Nastíníme si modelovou situaci: jste vlastníkem firmy na výrobu hraček a chcete se dostat do povědomí široké veřejnosti.

  • Ve starším typu byste si dejme tomu založili třeba blog, kam byste dávali zajímavé krátké články s informacemi o historii hraček, výrobě atd. Články byste samozřejmě prolinkovali odkazy, které by návštěvníka v případě zaujetí dovedli na váš web a navíc byste tím získali zpětné odkazy. Jednomu návštěvníkovi se naše stránky zalíbí, možná by o nich poreferoval i známým, ale jelikož žije v době, kdy jsme přeplněny informacemi, které se na nás valí ze všech stran, rychle na ně zapomene.
  • V mladším typu si místo blogu založíme například skupinu na sociální síti. Opět se hodíme nějaké ty zajímavé informace a třeba i naplníme galerii obrázky. Zpětné odkazy získáme úplně stejně, jen je nebudeme získávat jako hypertextové. Navíc nám přednastavené formuláře, které stačí jen vyplnit pro založení oné stránky, ušetří plno času. A výsledek? Opět se naše zprávička zalíbí jednomu návštěvníkovi, ale místo toho, aby si řekl, že o tom určitě zítra řekne kamarádovi ve škole, kolegovi v práci atd. klikne jednoduše na tlačítko „Like“ a rázem se někdy i tisíce uživatelů mohou dozvědět, o nějaké stránce, která se líbí jejich známému.

Jak propagovat na sociálních sítích?

Propagace na sociálních sítích většinou primárně neslouží např. k nákupu či zisku klienta. Jde především o to získat povědomí o značce či firmě, umožnit novým i starým klientům zpětnou vazbu, podpořit marketingovou kampaň, rozšiřovat základnu atd. Takže zapomeňte rychle na to, že si založíte stránku na sociální síti, získáte nějakou náhodou sto fanoušků a rázem do nich budete hustit reklamní slogany a hesla a tiše doufat, že když to uvidí na zdi 3x uvěří tomu, navštíví vaše webové stránky a něco si objednají. Ve skutečnosti totiž stránku zase rychle opustí jedním klikem na „už se mi to nelíbí“.

Je třeba si uvědomit, proč vůbec uživatelé sociální sítě navštěvují, proč na nich stráví svůj čas? Chtějí se podívat, co dělají jejich přátelé, nudí se, prostě chtějí informace, které je budou zajímat, které je pobaví, chtějí komentovat, diskutovat a být ve středu dění! Umožněme jim to! Sdělme jim něco, co je zaujme, pobavme je, umožněme jim se zapojit, ptejme se jich, ale umožněme jim i, aby se oni mohli ptát nás. Reagujme na ně a věnujme se jim. Pravidelně přinášejme čerstvé novinky a neopakujme se, jelikož bychom naše fanoušky brzy přestali bavit. Jednoduše řečeno, jde o to, umět dotyčného zaujmout a pak si jej ještě udržet.

Jak získat uživatelskou základnu?

Samozřejmě sebelepší stránka a aktuality jsou vcelku zbytečné, když nemáte ještě nikoho, kdo by vás následoval a přečetl si je, kdo by vás odměnil zmáčknutím „to se mi líbí“ anebo třeba vložením komentáře.

Na začátku máte několik možností, jednak můžete rozeslat informace o profilu vaší stránky na libovolné sociální síti či serveru s odkazem vaším klientům, přátelům, či dokonce kolegům. Dále můžete uspořádat nějakou firemní či webovou soutěž, kde bude účast podmíněna členstvím ve skupině, následováním či odběrem atd.

Další velmi populární a stále se rozvíjející možnost, která vám umožní zaměřit se na kvalitu stránek a udržení uživatelů, a díky které se nebudete muset zaměřovat na zisk lidí (ušetří vám 50% práce) je možnost si následovníky, komentáře a další věci jednoduše zakoupit. V dnešní době není opravdu problém za zanedbatelný poplatek zakoupit fanoušky FB stránky, zhlédnutí videa, či komentáře na jiné sociální síti. Tak proč si neušetřit trochu práce, obzvláště když můžete často získat i cílené uživatele?

V jakých internetových vodách se vyplatí propagovat?

Určitě platí pravidlo, že čím více sítí dokážete rozhodit, případně je dokonce provázat tím lépe. Co tím myslím? Na chvilku se vrátím k příkladu popsanému víše, opět jste majitelem firmy vyrábějící hračky. Založíte se FaceBook skupinu, kde bude pořádat pro vaše fanoušky například nejrůznější soutěže.

Dále si vytvoříte profil na YouTube, kam budete vkládat zajímavá videa, na příklad z dílny, kam se jinak běžný zákazník nedostane nebo třeba ze zátěžových a bezpečnostních testů, abyste ukázali, jak kvalitní váš výrobek je. Samozřejmě si odkaz na nové video hodíte i na Facebook profil stránky (příští soutěž může být podmíněna odběrem videí).

Nyní je čas založit si Twitter. Ideální místo pro vkládání krátkých zajímavých informací z oblasti dění kolem vaší firmy. Dosáhli jste něčeho významného? Pochlubte se! Následující soutěž na Facebooku může být s otázkami, u kterých doplníte informaci, že správné odpovědi lze nalézt například právě na Twitteru nebo na oficiálních webových stránkách.

Tím, že služby takto provážete, dosáhnete toho, že bude mít každá soc. síť či jiná služba jiný účel a originální obsah, zároveň však v některých případech donutíte uživatele navštívit či se dokonce registrovat někam, kam by dřív ani nezavítal, díky čemuž na něj budete moci působit intenzivněji a častěji se mu vhodným způsobem připomenete.

Samozřejmě internetové loviště se neomezují pouze na tyto tři služby. Stojíme jen na pomyslném topu, na fanoušky můžete stejně tak dobře zapůsobit třeba na službě Google+ nebo LinkedIn a dalších, kam zamíříte je jen a jen na vás. Je třeba si kampaň dopředu bedlivě promyslet, abyste přesně věděli, kde se vám vyplatí sítě natáhnout. Tak například Twitter má v pórování s Facebookem ubohý zlomek českých uživatelů. Zároveň mi přijde Facebook nejvíce svobodou sítí podporující nejrůznější reklamní cílené kampaně, takže určitě doporučuji vždy začít právě zde.